reklama

Nie všetky učiteľky sú zakomplexované sliepky

Myslím, že nie je ťažké uhádnuť, čo bolo podnetom pre napísane tohto článku. Aj ja som si klikla na najčítanejší článok. Bola som zvedavá, kto si zas kopol do učiteliek. Keďže som na materskej dovolenke už tretí rok, trošku mi uniká dianie v školstve. Takže som najprv vôbec nevedela, čo tam autor vyčíta. Aký Mojžiš, aká Planéta vedomostí, čo? Tak som si pozrela ten videozáznam aj ja, aby som zistila či som zakomplexovaná sliepka alebo nie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Nuž musím priznať, že som mala pocit, že mi dal niekto facku. Zrazu ma osvietilo a bolo mi všetko jasné. Už viem prečo nie je na platy učiteľov, už viem ako skončí ohlasovaný štrajk učiteľov a to všetko na základe tohto videa. Ale poporiadku.

Pán Mojžiš mal skutočne pravdu. Projekt planéta vedomostí je nenormálne predražený. Veľa učiteľov, tých ešte bojujúcich, si vie pripraviť kvalitné pomôcky. Možno nie sú na takej IT úrovni, ale to v podstate niekedy ani nie je dôležité. Dôležité je žiakov zaujať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo boli reakcie učiteľov, také aké boli? Nuž boli tam tri skupiny. Prvú skupinu tvorili ľudia, na čele s pani Brestenskou, koordinátorkou Infoveku, ktorí sa na tvorbe Planéty vedomostí zrejme podieľali. Tí samozrejme projekt obhajovali. Aj keď ich argumenty sú teda naozaj biedne. Myslím, že konkurencia a konečne už aj v školstve, môže byť len na osoh. Vytváralo by sa viac a kvalitnejších pomôcok. A keď je 20 krajín s Planétou vedomostí spokojných, prečo by práve Slovensko nemohlo prísť s novými nápadmi. A lacnejšími.

Druhú skupinu tvorili učitelia, ktorí pána Mojžiša pochopili a celkom rozumne to vyjadrili. Takže nenadávajme zas všetkým učiteľom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tretiu skupinu tvorili pedagógovia, ktorí ho nepochopili, pretože sa ich zmocnil strach, že si budú musieť vytvárať pomôcky sami. Na ich obranu chcem uviesť, že popri agende, ktorú musí učiteľ viesť, ako musia do zbláznenia vypisovať pre rodičov upozornenia, že ich deti nechodia do školy, (aj keď rodičia niekedy nereagujú, stačí, aby ste ich raz zabudli upozorniť a je problém), ako musia naháňať kredity, ako musia riešiť nenormálne situácie ... tak na učenie zostáva málo času. Asi sa naľakali, že zase od nich niekto niečo chce navyše. Zadarmo ako inak. Jednoducho ho nepochopili.

Samozrejme, že nie je na platy učiteľom. Veď keď sa dajú toľké peniaze na takéto pomôcky, keď sa dajú peniaze na školenia, tak zbytočne naháňajú učitelia kredity. Nedostanú nič, pretože pre nich neostane. Školstvo je asi veľmi vďačná oblasť na prepieranie peňazí. Tu sa môžu všelijakí ľudia úžasne nabaliť. Veď tie školenia sú vo väčšine prípadov absolútne na nič. Mladí učitelia, ktorí nedávno skončili školu, sú často ďaleko pred školiteľmi. A ti starší, ktorí by sa mohli učiť práci s počítačom, to už väčšinou nechajú tak. Len málinko školení dá učiteľom naozaj niečo nové. Tí ktorí sa chcú vzdelávať, si potrebné informácie nájdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na jednom školení odznela takáto veta: Tieto peniaze nemôžu byť použité na platy učiteľov, pretože sú z EU určené špeciálne na školenia. Tak aspoň takto si môžu zarobiť tí, šťastní, ktorí môžu školiť. K tomu je treba potom aspoň 10 bláznov, ktorí tam budú chodiť. Za toto školenie nakoniec nedostali žiadne kredity. Čo sú to za školenia, keď z nich nie sú žiadne výstupy. Nikto nevie, aký mali význam, aký bol výsledok, či sa zdvihla kvalita vyučovania, nejaká štatistika, nič.

Učitelia sa musia školiť, aj keď úroveň žiakov je stále nižšia a podaktorí nie sú schopní pochopiť základy látky, ktorú potrebujú k svojmu budúcemu zamestnaniu. Školstvo sa stalo biznisom. Školy dostanú dotácie podľa počtu prijatých žiakov. Tak čo urobia školy? Naberú veľa žiakov. Zistite si s akým priemerom známok môžu ísť žiaci už aj na gymnázium bez skúšok. Alebo možno sa už nerobia prijímacie skúšky vôbec nikde? Niektoré školy ponúkajú odmenu, ak im žiaci dovedú kamarátov zo základnej školy do prvého ročníka. Či má ten žiak na to, aby študoval maturitný odbor, nezaujíma školu, a mám pocit, že niekedy ani rodičov. Stačí, aby boli v triede dvaja - traja, ktorí sabotujú vyučovanie, nebaví ich to a pokazia to všetkým. Koho má ten učiteľ potom učiť. Manžel ma nahováral na jedno škaredé prirovnanie, ale ja poviem len toľko, že nasilu z nikoho odborníka neurobíte. V podstate najvážnejším kritériom hodnotenia učiteľa ani nie je to, koľko odborníkov vychová, ale to, koľko projektov urobí, aby mala škola viac peňazí alebo akých sponzorov do školy privedie. Druhá vec je, že študijné odbory na školách vznikajú podľa aktuálnych módnych trendov, nie podľa kvalifikovanosti učiteľov. Rodičia potom vyberajú odbor pre svoje dieťa tiež podľa toho, čo teraz letí a čo dobre znie. O tom ale píšem v článku Hlavne nech má maturitu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štrajky učiteľov pohoria vždy na tom, že pedagogické osadenstvo tvoria z veľkej časti ľudia pred dôchodkom, ľudia, ktorí učia popri dôchodku alebo popri vedení vlastnej firmy. Prečo by mali štrajkovať. Vekový priemer medzi učiteľmi je dosť vysoký. Veď to už nejako doslúžia. Tých pár mladších ročníkov, ktorí chcú niečo zmeniť, je príliš málo. Aby sa škola vôbec mohla zapojiť do štrajku, je potrebná ochota niečo zmeniť, aspoň od 50% zamestnancov.

Ako vidíte učitelia potrebujú pomoc od vás. Pretože máte deti, a tie prejdú rukami tých učiteľov. Všetci ich radi kritizujú, ale nikto nič nespraví na to, aby sa situácia zlepšila. Keby mali aspoň o trošku lepšie podmienky, bolo by ochotných viac nových mladých ľudí ísť do školstva a učiť. Spolu s tými staršími, ktorí majú skúsenosti, baví ich to a je to vidieť na ich výsledkoch, by mohli vytvoriť novú generáciu pedagógov. To však nie je len vec učiteľov, týka sa to predsa nás všetkých.

Zuzana Bujnová

Zuzana Bujnová

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som mamina, ktorej sa momentálne nechce žehliť, tak sa tvári, že má dôležitú prácu pri počítači. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu